Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta seniorzy są szczególnie narażeni na nieuczciwość i oszustwa przedsiębiorców. Osoby starsze, zwłaszcza mieszkające samotnie, chętnie szukają okazji do kontaktu z innymi. Z tego korzystają akwizytorzy pukający do drzwi lub dzwoniący, aby zaproponować sprzedaż swoich produktów. Według Antoniego Rzeczkowskiego, młodszego aspiranta z Komendy Głównej Policji, starsze osoby powinny szczególnie uważać na to, aby nie ulegać ich presji czy urokowi.

 

„Wielu akwizytorów, którzy przychodzą do domu, podaje się za zupełnie kogoś innego.” Michał Herde, prezes warszawskiego oddziału Federacji Konsumentów

 

Jeżeli nawet jesteśmy ostrożni wobec obcych osób, które przychodzą do nas do domu bez żadnej zapowiedzi, akwizytorzy znaleźli na to sposób. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie dlatego, żeby nie zostali odprawieni z kwitkiem, powołują się na już zawartą umowę lub mówią, że są ze spółdzielni oferując np. wymianę drzwi lub zamontowanie nowego filtra na kran.

 

Akwizytorzy bardzo często podszywają się też pod dotychczasowych dostawców energii czy usług telekomunikacyjnych. Twierdzą, że proponują zmianę warunków umowy na korzystniejszą, która skutkowała będzie obniżeniem płaconych rachunków. Taki akwizytor mówi, że reprezentuje dotychczasowego operatora. W rzeczywistości konsument podpisuje umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego operatora i zapłaceniem kary za jej zerwanie.

 

Co zrobić w takiej sytuacji?

 

Nie podpisujmy umowy od razu

Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości nie podpisujmy umowy od razu. Nie można ulec presji akwizytora, który będzie używał licznych argumentów, aby skłonić nas do natychmiastowego podpisu „Ale to jest promocja, która obowiązuje tylko do jutra”, „To nasza najlepsza oferta, sam podpisałem wczoraj 10 umów”, „Nie ma lepszej oferty na rynku”. Jest bardzo prawdopodobne, że oferta będzie dostępna jutro, a sprzedawca stosuje trik oparty na niedostępności. My czujemy, że taka okazja nie może nam uciec sprzed nosa. Nie ma lepszej oferty? Takie stwierdzenie może poprzeć mając niezależne badania porównujące oferty na rynku, które powinien nam przedstawić.
Osoby starsze powinny z taką osobą umówić się w innym terminie i poprosić kogoś z rodziny, żeby był przy podpisaniu umowy i jeszcze dopytał o szczegóły.

 

Sprawdźmy tożsamość akwizytora

Jeżeli mamy wątpliwości co do tożsamości akwizytora, najpierw poprośmy o okazanie legitymacji lub upoważnienia. Możemy też zadzwonić po policję lub skontaktować się z firmą, w której rzekomo pracuje przy okazji weryfikując jej dane (NIP, REGON, KRS). Jeżeli dotyczy to wymiany okien, drzwi, kuchenek i piecyków gazowych, zanim cokolwiek podpiszemy albo zgodzimy się na rozpoczęcie prac, zadzwońmy do administracji i dowiedzmy się czy to prawda.

 

Weźmy kopię podpisanej umowy

Jeżeli już zdecydujemy się na podpisanie umowy pamiętajmy o kopii, gdyż ona będzie stanowiła podstawę do reklamacji bądź odstąpienia od umowy. Musimy wiedzieć, od czego odstępujemy.

 

Mamy 14 dni na odstąpienie od umowy

Jeżeli zawarliśmy umowę na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa, to mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Nie musimy się tłumaczyć z powodów odstąpienia od umowy i nie musi być ono na wzorze otrzymanym od przedsiębiorcy. Bartosz Wyżykowski z Biura Rzecznika Finansowego radzi, aby oświadczenie o odstąpieniu od umowy złożyć jak najszybciej. Jednak telefoniczne zawiadomienie przedsiębiorcy o rezygnacji nie wystarczy.

 

Nieuczciwa sprzedaż poza lokalem firmy może odbywać się również przez internet lub telefon. W takich sytuacjach nie dostajemy kopii umowy czy regulaminu. Jeżeli dojdzie do ewentualnego sporu trudno będzie dojść do tego, jakie są prawa i obowiązki stron. Dlatego dobrze jest sprawdzić, czy przedsiębiorca po otrzymaniu od nas wniosku w formie elektronicznej, przesyła na podany przez nas adres dwie kopie umowy do podpisu. Do zawarcia umowy przez telefon nie dojdzie, jeżeli poinformujemy konsultanta, że oczekujemy przesłania warunków umowy na piśmie i wyraźnie zastrzeżemy, że decyzję podejmiemy później – po zapoznaniu się z umową pisemną.

 

Pamiętaj!

 

Dlatego w TBM Telekom nie prowadzimy sprzedaży telefonii stacjonarnej GSM oraz internetu mobilnego Maxitel za pośrednictwem akwizytorów. Nasze usługi sprzedajemy bezpośrednio za pomocą strony internetowej bądź telefonicznie poprzez naszych konsultantów. Po wybraniu przez Klienta oferty, dwie kopie umowy przesyłamy za pośrednictwem firmy kurierskiej wraz z kartą SIM i zamówionym sprzętem. Jeżeli osoba, która pojawi się z ofertą bezpośrednio u Państwa w domu, twierdzi, że jest z Maxitel lub TBM Telekom, najprawdopodobniej wprowadza Cię w błąd.

Więcej porad znajdą Państwo na stronie internetowej www.maxitel.pl, oferującej telefon stacjonarny dla seniora.

Źródło: Polskie Radio, „Poradnik dla Konsumentów 60+ i nie tylko” Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie