W momencie nabycia towaru albo usługi, stajemy się konsumentami. Mamy swoje prawa i możemy wymagać od tych, którzy owe towary i usługi oferują i sprzedają, ich przestrzegania. Jeżeli sprzedawca narzuca nam swoje zasady, które są niezgodne z prawem konsumenta, możemy się od nich odwołać. Warto więc wiedzieć, jakie one są.

Dużo praw wynika z prawa do zdrowia i bezpieczeństwa, które jest zapisane w Konstytucji. Dokładny zakres ochrony ma odzwierciedlenie w konkretnych ustawach i innych aktach prawnych.

To co najbardziej oczywiste – to odpowiedzialność za produkty o cechach niebezpiecznych. Dzięki temu, możemy dociekać odszkodowania, jeżeli doznamy szkody w związku z zawinionym działaniem lub zaniechaniem dotyczącym produktu/usługi. Co kwalifikuje się jako produkt niebezpieczny? Każdy produkt, który nie zapewni bezpieczeństwa jakiego można oczekiwać przy jego normalnym użytkowaniu.

Oprócz tego mamy wszyscy prawo do bezpiecznych produktów – co powoduje większe nakłady na prewencję i kontrolę (systemy certyfikacji, akredytacji, atestów).

Drugą dużą kategorią są prawa związane z informacją. Z jednej strony – mamy prawo do pełnej informacji (a zatem o jego składzie, pochodzeniu, właściwościach, metodzie produkcji czy sposobie przechowywania) o danym produkcie czy usłudze, a z drugiej – przed niechcianymi informacjami handlowymi i reklamowymi, mamy prawo się bronić. Tutaj z pomocą przychodzą dodatkowe prawa dotyczące ochrony przed uciążliwymi reklamami. Nie jesteśmy zatem bezradni.

Jeżeli jesteśmy przy reklamach – warto pamiętać, że reklamy w jakikolwiek sposób (słowem, dźwiękiem, obrazem) nie mają prawa wprowadzać nas w błąd i podawać fałszywych informacji.
Tematem, który budzi emocje jest zwrot towaru. Jeżeli kupiliśmy coś w sklepie stacjonarnym, to zgodnie z polskim prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że się rozmyśliliśmy albo rzecz przestała nam się podobać. Sprzedawca może (ale nie musi), przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego ewentualność zwrotu towaru w określonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. tylko z paragonem zakupu i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym). Pamiętajmy jednak, że taka praktyka wynika najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa.
Oczywiście, jeżeli towar ma wadę, to możemy go reklamować.

To zaledwie podstawy, ale jeżeli będziemy o nich pamiętać, wszyscy na tym skorzystamy.

Więcej podobnych artykułów na stronie www.maxitel.pl, oferującej telefon stacjonarny dla seniora.

Źródło:  www.ekonsument.pl, www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl